Un dramaturg din Preajba, la cea de-a 83-a premieră: „La premiera spectacolului Urmuz, în Oraşul Regilor, am trăit emoţii aparte!”
De curând a avut loc premiera spectacolului de teatru ”Urmuz”, prezentată de Teatrul „Alexandru Davila” din Piteşti sub bagheta regizorală a Monei Gavrilaș, după piesa omonimă scrisă de dramaturgul Valeriu Butulescu, originar din Preajba, Târgu-Jiu. „Destinul tragic al scriitorului Urmuz este bine fixat în acest spectacol. Ideile sale avangardiste depăşesc dureros limitele strâmte ale vremii. Aripile fiind mai mari decât cuibul, scriitorul nu este înţeles nici măcar de colegii de breaslă, care văd în el doar un tip „bizar”, pus pe şotii literare. Recunoaşterea vine cu puţin înainte de moarte, din partea lui Tudor Arghezi, care îl publică şi îi dă bizarul pseudonim Urmuz. Prea târziu. Scriitorul nu se poate adapta la mediocritatea vieţii cotidiene şi recurge la revolver. Lasă în urmă doar 45 de pagini. Suficiente pentru a-i găzdui genialitatea şi a deschide nebănuite cărări în literatura modernă”, a afirmat dramaturgul Valeriu Butulescu.
Ca autor, la recenta premieră a spectacolului „Urmuz”, dramaturgul Valeriu Butulescu spune că a trăit emoţii aparte. Dramaturg cu o consistentă experienţă, Valeriu Butulescu a scris peste treizeci de piese, iar numărul premierelor (în ţară şi peste hotare) se apropie vertiginos de o sută. „Dar în cazul spectacolului Urmuz am avut emoţii, mai ceva ca la debutul meu, consumat acum treizeci de ani. Cauzele acestei stări sufleteşti sunt multiple. Subiectul piesei comportă anumite riscuri. Deşi e denumit „regele absurdului”, scriitorul Urmuz, a cărui genială operă completă încape într-o broşură, e puţin cunoscut în România. Multe din aspectele biobibliografice evocate în piesă pot fi lipsite de relevanţă pentru un spectator mai puţin avizat. Mai mult, această premieră încheia Simpozionul Urmuz 140 - 100, organizat în municipiul regal Curtea de Argeş (locul de baştină al lui Urmuz), manifestare la care au participat zeci de urmuzologi, cunoscători subtili ai subiectului. Ei bine, toată această lume iniţiată a luat loc în sala Centrului Cultural George Topîrceanu, să vizioneze spectacolul. La nici o altă premieră a mea nu am avut atâţia scriitori, critici literari, ziarişti, traducători profesori universitari şi academicieni. Adică spectatori superavizaţi. Cum să nu am emoţii?
Spectacolul avea şi o miză personală, aparte. La premieră am stat alături de academicianul Gheorghe Păun, matematician de excepţie, un entuziast popularizator al numelui şi operei lui Urmuz. Este omul care m-a impulsionat să scriu acest text şi căruia i-am dedicat piesa. Domnia sa a pus mult suflet în promovarea scenică a textului, a convins factori de decizie, s-a implicat în organizare. Mi-ar fi părut tare rău ca spectacolul să-l decepţioneze”, spune dramaturgul.
Teatrul „Alexandru Davila” din Piteşti a avut o prestaţie la înălţimea cerută de acest eveniment. Conducerea teatrului, directorul general Dan Tudor şi adjunctul său Dan-Marius Zarafescu s-au îngrijit de punerea în scenă; regizorul Mona Gavrilaş a gândit un spectacol subtil și plin de surprize. Spre marea bucurie a publicului, care a fost captat rapid de acțiune, actorii s-au simţit perfect în pielea personajelor. „Aplauzele din final şi felicitările primite m-au convins că spectacolul a fost un succes. Mărturie stau şi aceste superbe imagini, realizate de artistul fotograf Ion Cârstea, de la Consiliul Judeţean Argeş. Frământările existenţiale ale inadaptabilului şi paradoxalului Urmuz, confruntat cu fronda propriilor sale personaje, au fost reproduse fidel prin jocul de replici paradoxale, concentrate aforistic, dar şi prin mişcarea scenică a actorilor. A fost un spectacol bun. Şi ar fi putut să fie unul de-a dreptul mare, dacă se înţelegea în profunzime dimensiunea muzicală a acestei „fantezii bizare, erotice, eroice şi muzicale”. Pianistul Fuchs, acest alter ego al lui Urmuz, deşi nu apare în scenă, este un personaj principal, care, din spatele Zidului dă permanent replici interpretate la pian. Lucru care, din păcate, nu s-a produs. Reacţiile participanţilor la premieră mi-au împrăştiat însă orice urmă de îndoială. S-au declarat mulţumiţi de spectacol observatori exigenţi, printre care academicianul clujean Ion Pop, scriitorii Michael Finkenthtal (SUA), Augustin Doman (Piteşti), Florian Copcea (Drobeta - Turnu Severin), Mona Vâlceanu (Bucureşti), criticul Lucian Costache (Piteşti), Dumitru Sârghie (Slatina) etc.
Şi, lucru important pentru mine, academicianul Gheorghe Păun, părintele spiritual al acestui simpozion, a apreciat premiera dramei Urmuz”, a declarat dramaturgul Valeriu Butulescu.
Notă: Fotografiile sunt executate de dl. consilier ION CÎRSTEA.