(închide)

Ceferistul oltean care este erou în Serbia

 

Florin Pătrăchioiu, omul care a oprit trenul militar NATO în halta Pielești, acum două decenii, a fost adus din nou în atenția publică de presa din Serbia cu ocazia comemorării a 19 ani de la bombardamentele NATO asupra Iugoslaviei. Sârbii îl consideră un erou pe românul care a pus principiile mai presus de un interes militar.

În anul 1999, mai exact în timpul războiului din Iugoslavia, un tren NATO format din 20 de vagoane, toate încărcate cu armament militar, se îndrepta spre o unitate militară din Craiova.

Garnitura a oprit în gara Pieleşti din judeţul Dolj, iar în momentul în care șeful de gară a văzut că nu avea toate actele în regulă a decis să ţină transportul pe loc timp de patru ore.

Traian Băsescu era, în perioada respectivă, ministru al Transporturilor şi a fost extrem de supărat de cele întâmplate la Dolj. „Băsescu m-a ameninţat că, dacă nu dau drumul trenului încărcat cu armament militar, o să îmi pierd funcţia. Toată lumea a zis că sunt nebun, dar eu nu am cedat presiunilor. Trenul NATO nu a plecat din gara Pieleşti decât în momentul în care toate documentele au fost în regulă. Am văzut clar că transportul militar nu era vămuit. Patru ore a staţionat în gara Pieleşti, iar toată lumea era disperată. Mulţi au crezut că o să fiu omorât, dar mie nu mi-a fost frică de absolut nimic. Eu mi-am făcut datoria şi am respectat legea“, a povestit, pentru „Adevărul”, fostul şef de gară din Pieleşti.

Florin Pătrăchioiu a recidivat după o lună, când trenul NATO s-a întors din Serbia. Atunci l-a ținut două săptămâni în gara din Pielești, pentru că americanii nu aveau plătite taxele vamale. 

„Le-am spus americanilor că trebuie să plătească taxe de transport de 20.000 de dolari şi 37.100 de lei. Au refuzat categoric, iar eu le-am spus clar: de aici nu plecaţi decât când sunteţi în regulă cu toate documentele. În anul 1999, preşedintele României era Emil Constantinescu, care a fost mai supărat decât Traian Băsescu că nu am lăsat, a doua oară, trenul NATO să plece din gara Pieleşti. Până nu au plătit toţi banii, nu le-am dat voie să plece. Au stat 14 zile în gară. Telefonul şefilor suna încontinuu, dar nimeni nu a avut ce să îmi facă. Nici măcar ameninţările cu moartea nu m-au speriat", a mai spus ceferistul care pentru sârbi este un erou.

Campania de bombardare NATO a durat de la 24 martie la 11 iunie 1999, implicând până la 1000 de aeronave care au operat în principal de la bazele din Italia și de aeronave de transport staționate în Adriatica.  Pe parcursul a zece săptămâni de conflict, aeronavele NATO au zburat in peste 38000 misiuni de luptă. Pentru forțele germane aeriene (Luftwaffe) a fost prima dată când au participat la un conflict de la sfârșitul celui de-al doilea război mondial.

Vizualizări: 2,112

Trimite pe WhatsApp

Citește și:

Călător în Oltenia

Olteni de poveste