Activitatea medicilor de familie, îngreunată sau chiar blocată. „Pacienții și medicii trebuie să aibă răbdare!”
Deși au trecut 10 zile de când sistemul informatic al Casei Naționale de Sănătate funcționeză foarte greu sau uneori deloc, reprezentanții CNAS nu au luat nicio măsură. Medicii de familie din toată țara sunt nemulțumiți; unii refuză să elibereze rețete în sistemul off-line, altora le este teamă că vor fi puși să plătească dacă se va constata că pacienții nu erau asigurați, iar alții au răbdare și lucrează și în aceste condiții!
Sistemul informatic al Casei de Asigurări de Sănătate avea semnat un contract de mentenanţa cu firma SIVECO, doar că acesta a expirat. Angajaţii au mai lucrat gratuit o săptămână, apoi au renunţat. În acest timp, casa nu a făcut nimic ca să încheie un alt contract. Astfel, ca urmare, medicii de familie emit foarte greu rețete electronice de peste 10 zile, fapt care îi nemulțumește. Problema există în toate județele țării, căci vinovat de face Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI). Medicii de familie, farmaciștii și medicii specialist susțin că vina este a reprezentanților Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), căci problemele IT sunt cauzate de expirarea contractelor de mentenanță pe o componentă a SIPE (rețeta electronică) și pe o altă componentă a Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI), ambele asigurate anterior de Siveco. Pe bună dreptate medicii se întreabă „de ce nu s-a preocupat din timp CNAS pentru asigurarea mentenanței?” Oficialii CNAS au transmis că „situația a apărut ca urmare a arestărilor de anul trecut și a schimbărilor dese din conducerea autorității”.
"Incepand din data de 01.05.2018, a expirat contractul de mentenanta a sistemului SIPE. Prestarea unor astfel de activitati, pentru sisteme aflate in exploatare la nivel national, reprezinta o implicare financiara deloc de neglijat, imposibil de sustinut pe termen nedefinit de catre o companie privata.
Va informam, pe aceasta cale, ca incepand cu data de 01.05.2018, SIVECO Romania a suspendat toate activitatile de mentenanta legate de baza de date Oracle a sistemelor SIPE, SIUI si CEAS si mentenanta aplicatiei SIPE", se arata in informarea celor de la SIVECO.
Autorităţile nu ştiu când vor rezolva situaţia. Sistemul informatic al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate a costat peste 18 milioane de euro. Reprezentanții CNAS le-au transmis medicilor să acorde servicii medicale şi cât timp sistemul informatic nu funcţionează, iar când să rezolva să introducă datele în sistem.
„Această problemă este în toată țara cam de o săptămână și ceva. Avem posibilitatea să eliberăm rețetele off-line, căci în decurs de 30 de zile ele trebuie băgate sau urcate în sistemul on-line. Eu așa am lucrat în perioada asta, am avut răbdare, nu am pierdut niciun ban-că mai spun unii că se tem să nu fie puși să plătească etc. Problema este nenorocită, ne deranjează, sunt nemulțumiri, dar nici nu putem spune că nu dăm pacienților rețetele! Le dăm în off-line. La farmacie la fel. O problemă mai delicată este la serviciile medicale-căci ele trebuie urcate în sistem online în 72 de ore. Problema este la CNAS la București, nu la Casele județene. Cei de la Națională trebuie să încheie contract cu o firmă de mentenanță cât mai repede ca să funcționeze sistemul. (…) Pacienții și medicii trebuie să aibă răbdare! Se va rezolva până la urmă”, a declarat medicul Mihai Moisescu, președintele Asociației Județene a Patronatului Medicilor de Familie.