10 ani de Magic Hobby la Craiova. Ramona Mironeasa: „Fidelizarea clienților am făcut-o mereu prin menținerea seriozității noastre, prin păstrarea relațiilor calde cu ei”
Ramona Mironeasa, antreprenor pasionat de artă și creație, a reușit, în urmă cu 10 ani, să pună bazele unui magazin specializat în produse art and craft. Cu o viziune orientată spre frumos, magazinul de care Ramona se ocupă oferă o gamă variată de materiale și accesorii destinate atât artiștilor profesioniști, cât și celor care își descoperă pasiunea pentru meșteșuguri și proiecte. Misiunea echipei Magic Hobby este, spune antreprenoarea într-un interviu, de a încuraja creativitatea în comunitate, punând la dispoziție produsele necesare și sfaturi personalizate pentru fiecare client. În timp, chiar dacă nu totdeauna a fost ușor, magazinul a devenit un loc de întâlnire pentru pasionați, un spațiu unde ideile prind viață și unde fiecare este încurajat să își exprime propiul stil.
Reporter: În urmă cu 10 ani, ați deschis Magic Hobby. Ați avut o pasiune pentru acest domeniu? Ce v-a inspirit să porniți la drum?
Ramona Mironeasa, reprezentanta Magic Hobby din Craiova: Am început această afacere din nevoia pe care o simțeam ca și „consumator” de materiale pentru handmade. Nu intrasem eu în tainele lucrului manual atât de mult, dar puținul care îmi trebuia nu îl găseam la noi în oraș. Era doar pe online și pe atunci nici online-ul nu era atât de ofertant ca acum.
Rep.: Cum a început această afacere? Ne puteți povesti puțin despre începuturi?
R.M.: Când mi s-a oferit oportunitatea începerii unei afaceri, mai mult împinsă de soțul meu, pentru că eu nu ma consideram capabilă să fac așa ceva, am hotărât să fac ceva din suflet, pentru suflet. Și asta m-a ajutat foarte mult în decursul acestor 10 ani. Începutul a fost foarte greu, primul magazin art&craft din Craiova, cu o gamă foarte restrânsă de produse. Ne-au trebuit câțiva ani să „educăm" clienții în tehnici de lucru manual. Acum ne lăudăm cu clienții care odată intrau și ne întrebau ce se ascunde în borcanașele colorate, iar acum au afaceri prospere în domeniul creativ.
Rep.: Care sunt principalele tipuri de produse pe care le comercializați și care sunt cele mai căutate?
R.M.: Fiind un magazin art&craft, principalele produse sunt cele destinate hobby-urilor creative. Și aici cuprindem o gamă de produse pe care am lărgit-o continuu în cei 10 anișori. Vorbim de fire și accesorii pentru croșetat sau tricotat, produse pentru modelaj, blankuri de lemn, lacuri, adezivi, culori acrilice, culori pentru sticlă, pentru textile, hârtii, cartoane, dantele, panglici, nasturi, ațe și alte accesorii de mercerie, articole de polistiren și tot felul de accesorii pentru a crea decorațiuni sau pentru a duce la bun sfârșit proiectele școlare, dar și caiete și rechizite, flori uscate sau artificiale, seturi creative pentru copii, cadouri și decorațiuni. La noi, clienții găsesc în fiecare sezon articole specifice: încă nu am finalizat cu decoratiunile de toamnă și deja avem la raft produse pentru Crăciun, apoi ne pregătim pentru martie cu tot felul de materiale din care putem confecționa mărțisoare. Vine apoi Paștele, dar nu neglijam nici pe cei care pregătesc decorațiuni pentru nunți, botezuri și tot felul de evenimente.
Rep.: Care este profilul clientului care vine în magazinul dumneavoastră?
R.M.: Nu degeaba ne lăudăm cu cei mai minunați clienți. Mulți dintre ei sunt oameni talentați și creativi, dar avem și părinți prinși alături de copii în proiecte școlare și clienți dornici să facă surprize celor dragi cu ceva creat de mâinile lor, chiar dacă sunt stângaci la început. Pe toți îi ajutăm nu numai cu produse, dar și cu sfaturi și idei.
Rep.: Ce diferențiază magazinul Magic Hobby față de altele din acest domeniu?
R.M.: Căldura. Asta mi-ar plăcea să cred. Că toți clienții noștri simt căldura noastră și faptul că suntem acolo pentru ei. Dacă intri vreodată în magazin și ne găsești vorbind cu cineva și povestind ca între prietene, mai mult ca sigur este o clientă de care ne-am apropiat. Pentru că așa este la Magic, clienții revin, ne povestesc cum le-au ieșit lucrările, ne bucurăm împreună de reușite și dezbatem care au fost cauzele în cazul vreunei greșeli. Niciodată nu am influențat clienții să cumpere produse care nu le erau necesare, doar ca să facem noi vânzare. Mereu i-am ajutat cu ce au avut nevoie. Și o asemenea apropiere ne-a adus multe prietenii de-a lungul timpului.
Rep.: Ați observat tendințe de schimbare a preferințelor clienților în timp? Cât de importantă este diversificarea produselor? Ați adus produse noi sau ați observat o nevoie de a adapta ofertele în funcție de cererea pieței?
R.M.: Handmade-ul este mereu în schimbare, mereu se adaptează la „moda” perioadei și noi trebuie să ne adaptăm acestor schimbări. Este greu să ținem pasul cu toate tendințele, mai ales că trebuie să împăcăm mai multe tehnici de lucru manual, dar ne place să credem că cele mai multe dintre ele le satisfacem. Diversitatea produselor este foarte importantă. Mie imi place când aud clienții spunând că la noi găsesc de toate. Știu că nu reușim asta în totalitate. Ar trebui să am un supermarket ca să acopăr tot ce aș vrea eu să pun la dispoziție, dar trebuie să îmi recunosc și limitele.
Rep.: Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâmpinat în gestionarea magazinului?
R.M.: Creșterea și diversificarea fondului de marfă în mod constant a fost mereu una dintre provocări. Mereu clienții noi sau vechi evoluează în arta lucrului manual și, odată cu evoluția lor, și noi trebuie să le oferim materiale cât mai diverse, în condițiile în care trebuie să menținem un stoc constant de produse pentru fiecare hobby. Provocările financiare au fost mereu cele mai grele. Încercând să menținem prețurile cât mai jos, într-un domeniu în care adaousurile oricum nu sunt mari, ne-am trezit de multe ori în situația de a acoperi foarte greu cheltuieli cu chirii, salarii, contribuții și taxe la bugetul statului. Pandemia și ulterior condițiile economico-financiare atrase de aceasta și de războaiele recente au menținut această situație grea.
Rep.: Ce strategii de marketing folosiți pentru a atrage noi clienți? Este mai mult o promovare online sau clasică, prin recomandări?
R.M.: Fiind un magazin mic nu ne-am permis bugete pentru marketing și publicitate și trebuie să recunosc ca perioade lungi de timp am preferat, dacă am avut venituri mai bune, să investesc bănuții în diversificarea mărfurilor din magazin. Așa că principala noastră promovare a fost mereu cea prin recomandări, cea care mi se pare și cea mai solidă și de încredere. Bineînțeles că rețelele de socializare ne-au făcut misiunea de a ne face cunoscuți un pic mai ușoară.
Rep.: Aveți programe de fidelizare pentru clienți?
R.M.: Fidelizarea clienților am făcut-o mereu prin menținerea seriozității noastre, prin păstrarea relațiilor calde cu ei, printr-o gamă de produse care să le satisfacă nevoile, dar mai ales prin eforturile pe care le-am făcut să menținem prețurile la un nivel cât mai mic. Este drept că ne-a fost greu, nu este o afacere care să genereze adaosuri și profituri mari, însă am preferat ca fiecare client să plece multumit, dar mai ales să revină. Și drept răsplată, fiecare aniversare a noastră am sărbătorit-o alături de ei, cu reduceri la toate produsele.
Rep.: Cum a fost impactul pandemiei asupra afacerii dumneavoastră și ce măsuri ați luat pentru a face față acestei perioade dificile?
R.M.: Pandemia a fost o lovitură foarte grea pe care am primit-o. Tocmai deschisesem al doilea magazin, ne bucuram să fim aproape de clienții din două parți opuse ale orașului. Acel lockdown a afectat toți clienții noștri: școli, grădinițe, participanți la târgurile handmade, dar și toți organizatorii de evenimente. Și ca într-un joc domino, totul a picat. Din păcate, după o perioadă în care am făcut mari eforturi să susținem ambele magazine, a trebuit să închidem unul dintre ele și din patru angajate să rămânem doar cu două. A fost o perioadă foarte dureroasă pentru mine, cu multe lacrimi și sentimente de neputință.
Rep.: Care sunt planurile dumneavoastră de viitor pentru Magic Hobby?
R.M.: După multe încercări și greutăți prin care am trecut ca să ajungem până aici, după pandemii, războaie care au afectat economic toata lumea, crize economice care ne bat mereu la ușă... sunt rezervată în a-mi face planuri. Tot ce îmi doresc este ca Magic Hobby să fie mereu aici pentru clienții noștri frumoși. Pentru că este un magazin frumos și special în care am investit foarte mult suflet. Și sper ca și clienții să realizeze că avem nevoie de ajutorul lor ca să fim mereu aici. Știu, câteodată este mai ușor să plasăm o comandă online, dar tare mi-aș dori să învățăm cu toții să susținem mai mult afacerile locale, să dezvoltăm o comunitate frumoasă în orașul nostru.
Rep.: Cum credeți că va evolua piața de hobby în România?
R.M.: Sper doar ca hobby-urile creative să fie din ce în ce mai apreciate. Pentru că ele au un rol atât de important, nu numai în dezvoltarea frumoasă a copiilor, dar și a noastră, ca adulți. Creșterea creativității, a imaginației, a îndemânării, dar și a răbdării sunt numai câteva din „efectele adverse” ale pasiunilor noastre pentru handmade. Cât de bine este ca în perioade stresante să ne găsim un timp doar pentru noi, să ne izolăm de toate problemele într-o lume relaxantă și la final să privim mulțumiți rezultatul „magiei” pe care am făcut-o cu mâna noastră. Este minunat! Este o adevărata terapie! De asta îndemn pe toți: găsiți-vă un astfel de hobby, chiar dacă credeți că nu aveți talentul sau îndemânarea necesare. Dar mai ales, lăsați copiii să aibă astfel de hobby-uri, departe de ecrane albastre. Nu vă mai supărați că împraștie câteva mărgele în timp ce lucrează! Bucurați-vă de brățările pe care vi le dăruiesc și apreciați răbdarea și timpul pe care le acordă lucrului manual și nu altor pierderi de timp.
Rep.: Care este partea preferată a acestei afaceri pentru dumneavostră? Ce vă aduce cea mai mare satisfacție în munca de zi cu zi?
R.M.: Faptul că sunt într-o continuă învățare și descoperire. Creativitatea și imaginația sunt nemărginite, mereu apar tehnici noi, materiale noi și noi suntem ca un burete, adunăm informații, idei si le dăm mai departe clienților noștri, ca să creștem frumos împreună pasiunile noastre. Clienții cu care legăm prietenii sunt una dintre părțile mele preferate. Clientul mulțumit este însă cea mai frumoasă parte! Când intră cineva în magazin și zice: „Wow... ce frumos este aici! Câte lucruri frumoase!".. deja îmi crește inima! Când am aniversat cei 10 anișori împreuna cu clienții, cu reduceri și premii, am primit atâtea urări călduroase, atâtea mesaje frumoase și felicitări, încât mi s-a umplut sufletul de bucurie. S-au șters cu buretele toate grijile ți noptile nedormite și toată lupta mea din toți acești ani s-a dovedit a avea cea mai frumoasă răsplată.
Rep.: Dacă ați putea să dați un sfat cuiva care dorește să-și deschidă un magazin de hobby, care ar fi acela?
R.M.: Pentru orice afacere ar deschide, să se pregătească cu multă răbdare. Nimic nu vine bătând din palme, nimic nu vine decât cu multă muncă și multe sacrificii. Abia când afacerea devine una solidă, te poți relaxa și poți culege roadele. Eu nici după 10 ani nu am ajuns în punctul în care să pot lăsa totul să meargă de la sine, în primul rând pentru că sunt implicată sentimental prea mult, dar și pentru că îmi place teribil să fiu în „mijlocul” magiei, alături de colegele mele și clienții noștri dragi. De aici vine și al doilea sfat: începeți o afacere doar dacă vă place ceea ce faceți și înconjurați-vă cu oameni care vă plac.
Rep.: Cum reușiți să păstrați echilibrul între muncă și viața personală, având în vedere că ați construit o afacere de la zero?
R.M.: Tocmai pentru că am plecat de la zero, menținerea unui echilibru a fost foarte grea. Pentru că încă de la început, Magic Hobby a fost pentru mine ca un copil, nu a fost doar o afacere. Știu, este o concepție greșită, am auzit-o de la mulți oameni de afaceri, dar nici măcar pe mine nu mă pot privi ca pe o femeie de afaceri, ci doar ca un om care face cu drag și pasiune un lucru de suflet. Au fost multe perioade grele în care a avut nevoie de toată atenția mea, așa că am stat de dimineața până seara plecată de acasă. Sunt însă foarte norocoasă că am avut mereu înțelegere și susținere nemarginită din partea soțului, dar și cu copiii, doi minunați care au înțeles mereu când mami a fost nevoită să lipsească mai mult de lângă ei. De fapt echilibrul meu sunt ei. Și cu timpul am învățat să compensez perioadele aglomerate cu perioadele în care atenția mea este numai a lor.