Profesor Mariana Tutunaru, director adjunct al CT Motru: „Cea mai bună investiție pe care o putem face, la nivelul societății, este în oameni!”
Erasmus+ este programul Uniunii Europene pentru educație, formare, tineret și sport în perioada 2014-2020, care implică parteneri din mai multe ţări. Programul unui proiect de mobilitate diferă de la un domeniu la altul şi, în funcţie de acesta, poate cuprinde cursuri de formare, plasamente, activităţi de predare, stagii pentru studiu sau voluntariat, schimburi de tineri. Elevilor Colegiului Tehnic Motru li s-a oferit posibilitatea de a studia și de a câștiga experiență profesională participând la programe de voluntariat în țări din Europa.
Întrucât experiența Erasmus+ unică prin diversitate, cu activitate derulată în perioada 01.09.2018 – 31.08.2019 este una inedită pentru elevii motreni, am invitat la un scurt dialog pe doamna prof. Mariana Tutunaru, director adjunct al Colegiului Tehnic Motru și responsabil de proiect, pentru a ne detalia din culisele acestui amplu program.
Reporter: Pentru că stagiile de practică s-au încheiat și cu pași repezi se apropie și finalizarea proiectului Erasmus+ ,,Mobilitate şi oportunitate pentru tineri români în UE”, ce înseamnă pentru dvs. acest proiect?
Prof. Mariana Tutunaru: Încep prin a vorbi despre ceea ce trăiesc acum, bucuria de a duce la capăt o experiență personală și profesională unică în cariera mea, o provocare pe care am trăit-o cu intensitate maximă, o experiență din care am învățat extrem de mult. Odată cu ultimul flux, proiectul ERASMUS+ „Mobilitate si oportunitate pentru tineri romani in UE” își încheie mobilitățile, însă el va produce efecte la nivel mental și uman. Acum, după această experiență, pot spune că cea mai bună investiție pe care o putem face, la nivelul societății este investiția în oameni, pentru că, prin ei, toate celelalte lucruri se înfăptuiesc mai ușor. Când spun acest lucru, nu mă refer la investiția materială îndeosebi, ci la investiția în educație, în sentimente, în emoții, în pregătirea pentru carieră. Experiența trăită de participanții la proiectul ERASMUS+ a atins tocmai aceste aspecte ale personalității umane.
Reporter: În ce țări s-au efectuat stagiile de practică și în ce domenii de pregătire profesională au fost implicați elevii?
Prof. Mariana Tutunaru: Indiferent de țara în care a avut loc mobilitatea, elevii au dobândit abilități, atitudini si competențe cuprinse în standardele de pregătire profesională, specifice domeniului în care se pregătesc: servicii, resurse naturale și protecția mediului, electronică automatizări, mecanică sau electromecanică. Proiectul a adus, prin succesiunea sa, diversitate în sensul că elevii participanți în mobilitatea din Portugalia, Lisabona, pe domeniul Servicii, au desfășurat „Activități în comerț”, în companii mari ale Lisabonei, respectiv două lanțuri de magazine, Amanacher și Pingo Doce, cu cifre mari de afaceri. Aici au lucrat în același ritm cu angajații, au cunoscut cerințele unui loc de muncă, au dobândit cunoștințe specifice disciplinelor economice, legate de calcularea tarifelor și de identificarea normelor privind marcarea, etichetarea și ambalarea prduselor. Elevii din cel de-al doilea flux, diferit ca țară și domeniu de pregătire, Electronică /Automatizări, au efectuat stagiul de pregătire practică ce a vizat „Executarea instalațiilor de iluminat și forță”. Elevii au avut parte de tutori valoroși, cu experiență, tutori care i-au coordonat și îndrumat în executarea instalațiilor de alimentare, protecție și comandă a motoarelor electrice și a corpurilor de iluminat. Centrum Ksztalcenia Praktycznego –CKP Wroclaw, Polonia, oferă pregătirea ințială a elevilor pentru obținerea unei calificări, dar, în aceeași măsură, și angajaților posibilitatea de perfecționare. Anual se pregătesc în acest centru peste 2.000 de elevi și angajați. Fluxul 3, Domeniul de pregătire Mecanică /Electromecanică, și-a desfășurat stagiul de pregătire practică de 3 săptămâni în filialele companiei Japan-Tech, companie ce oferă Service Auto în diferite zone ale orașului Wroclaw, Polonia. Firma oferă servicii de calitate în domeniul service-ului auto la prețuri reduse. Cei 14 elevi au fost repartizați în 3 dintre filialele companiei, efectuând lucrări specifice domeniului mecanic/electromecanic, dar și domeniului auto. Ultimul flux, domeniul Resurse și protecția mediului, cel care a încheiat mobilitățile proiectului, s-a desfășurat în Lisabona, Portugalia. Stagiul de practică a vizat parcurgerea curriculumului în dezvoltarea locală, „Calitatea apei și aerului”, de către elevii participanți, în cadrul Instituto Nacional de Saúde Doutor Ricardo Jorge, Lisabona. Lucrările practice s-au desfășurat în laboratoare de chimie, microbiologie, toxiocologie, biologie unde au fost testate proprietățile fizico-chimice ale apei potabile, apelor de suprafață, naturale și a apelor uzate, precum și investigarea problemelor de pericol pentru sănătatea umană.
Reporter: Am fost prezentă la acțiunile de diseminare ale proiectului și am înțeles ce reprezintă ,,ERASMUS+” pentru elevi, dascăli, părinți, pentru echipa de proiect, pentru Colegiul Tehnic Motru, dar și pentru comunitatea motreană. Ca și profesor responsabil de proiect, cum ați descrie această experiență?
Prof. Mariana Tutunaru: Am vorbit despre caracterul pur tehnic al proiectului pentru că în jurul acestuia au fost stabilite obiectivele generale și specifice ale acestuia, însă proiectul ERASMUS+ a însemnat mult mai mult. A însemnat o îmbogățire personală, la nivel de individ, fie el elev sau profesor. De aici, se definește povestea unor elevi care au pornit într-o experiență necunoscută, unică, spre care și-au îndreptat dorințele și au acceptat lungul șir al provocărilor. Au curs pe rând, emoțiile primei scrisori de intenție, ale întocmirii CV-ului, ale probelor concursului de selecție, alternate cu întâlniri, prezentări, întrebări și răspunsuri. Totul era important, totul până la cele mai mici detalii, o organizare și o strategie de la care nu ai fi putut să te abați. Fiecare pas cu dificultatea și frumusețea lui.
Cei 56 de elevi selectați din cele 4 domenii au pornit astfel, spre un program susținut de pregătire: Pregătirea pedagogică în care elevii au descoperit proiectul, ce presupune acesta, informatii despre fiecare mobilitate, date legate de parteneri, despre organizația de primire, despre locațiile de desfășurare a stagiului, perioada mobilității, modul de evaluare, transferul și echivalarea notelor, acordul de învățare. Pregătirea culturală, menită să îi aducă mai aproape de civilizația cu care vor lua contact: oameni, locuri, atracții turistice. Pregătirea lingvistică și contactul cu platforma OLS, testul inițial, testul final în limba engleză, limbă de comunicare în cadrul proiectului. Pregătirea privind managementul riscurilor, primul zbor cu avionul, mijloace de transport, precauții, factori de risc, lucruri importante care să preîntâmpine situații neprevăzute, discuții, problematizări. Retrospectiva acestor evenimente, ale implementării proiectului, îmi crează dorința de a continua să promovez oportunitățile și beneficiile oferite de program prin propriul exemplu și al beneficiarilor mobilităților. Dincolo de ceea ce au trăit elevii, de fiecare etapă depășită, proiectul ERASMUS+ a însemnat o muncă de echipă, pe care am apreciat-o. Am avut alături oamenii din Echipa de gestiune, profesori și profesori diriginți, care au înțeles că proiectul ne va ajuta pe noi și pe elevii noștri, să lărgim perspectiva dezvoltării personale: autocunoașterea, dezvoltarea abilităților de soluționare a problemelor și a capacității de a vedea partea bună a lucrurilor, dezvoltarea profesională: elaborarea de planuri, strategii, regulamente, proceduri, absolut necesare implementării proiectului. Tot ceea ce echipa de gestiune a făcut, se aseamănă cu punerea în scenă a unei piese de teatru. Ca piesa să fie pe placul publicului, este nevoie de precizia, munca și imaginația celor din spatele cortinei.
Reporter: În spatele acestor cuvinte se intuiește ușor gândirea, înțelegerea în profunzime a nevoilor individuale, creativitatea și abilitățile unui profesor. Lăsând deoparte competențele de dascăl, cu ce experiență de viață v-ați îmbogățit sufletește?
Prof. Mariana Tutunaru: La nivel personal, sunt multe lucruri de spus, am trăit această experiență la extreme. Am trecut prin dificultăți si bucurie extremă, prin deznădejde și încredere deplină, prin grijă și relaxare. Am cunoscut oameni cu principii și mentalități diferite, oameni riguroși, dedicați muncii lor. Am cunoscut locuri spectaculoase, am cunoscut puțin și totuși foarte mult din cultura și civlizația celor două țări partenere, Polonia și Portugalia. Am făcut cunoștință cu sisteme de învățământ cu metode și practici de predare diferite și eficiente, care au avut un impact pozitiv asupra elevilor. M-am cunoscut în situații extreme și problematice, dar stiu că, mult din perioada mobilităților, m-am bucurat. M-am bucurat de ospitalitatea poporului portughez, de peisajele spectaculoase ale Portugaliei, de locurile pline de istorie ale Poloniei, de un program cultural fabulos. Proiectul ERASMUS+,rămâne pentru mine o provocare, o poveste frumoasă, o experiență care m-a ajutat să am o altă viziune asupra lucrurilor.
Reporter: După această frumoasă și completă expunere, am înțeles cât de importantă s-a dovedit experiența trăită atât de elevi cât și de către profesorii îndrumători. Elevii participanţi la programul Erasmus+ se vor dovedi în curând o forţă în crearea unei identităţi, pentru că acum privesc lumea cu alți ochi, pentru că au avut șansa de a simţi şi de a descoperi locuri noi, emoții noi, oameni cu gândiri diferite și o atitudine pragmatică, constructivă, deschisă. Ce credeți că va dăinui mai mult în mintea și inima fiecăruia?
Prof. Mariana Tutunaru: Rezumând cumva, mă întorc la ceea ce elevii au dobândit în urma implementării proiectului „Mobilitate și oportunitate pentru tineri români in UE”: competențe profesionale certificate prin Documentul Europass, îmbogățirea competențelor lingvistice, bogata experiență culturală și dincolo de toate, amintiri pe care le vor depăna mult timp de acum încolo. Nu pot incheia fără să mulțumesc tuturor oamenilor care ne-au fost alături, celor care ne-au ajutat ca șederea noastră în mobilități să fie la cel mai înalt nivel, și anume, organizațiilor de primire din țările gazdă: Futurum - Coordination of EU Projects in Poland și CASA DE EDUCACAO, Portugalia.