Experiența mea Erasmus în ”Orașul de Aur”. Șase zile în Praga care mi-au completat cariera didactică
Cursul Abordări inovatoare ale predării a avut loc la Praga, Republica Cehă, în perioada 25-29 martie 2024 și a fost oferit de Centrul Internațional de Formare ITC (INTERNATIONAL TRAINING CENTER ITC). Cursul este un ghid practic care ajută la îmbunătățirea calității și eficacității procesului educațional în orice clasă.
Scopul mobilității a fost dobândirea de competențe noi, metode și tehnici noi de predare centrate pe cursant, cum ar fi învățarea prin cooperare, gândirea creativă, metacogniție; încurajarea rezolvării problemelor la elevi aplicate la sarcini semnificative și realiste. O altă temă a cursului a fost creșterea competențelor digitale ale profesorilor și elevilor, declanșând schimbări semnificative în modernizarea școlilor prin utilizarea resurselor digitale (cum ar fi Canva, Edpuzzle, Goosechase și altele).
De asemenea, ni s-a explicat cum să creăm și să folosim materiale pentru a susține inovația în educație, legată de abordări interdisciplinare, pentru a dezvolta gândirea critică (gamification, storytelling, jocuri de logică etc.).
În plus, una dintre temele cursului a fost îmbogățirea abilităților de comunicare și lingvistice, toate lecțiile fiind susținute în limba engleză.
În final, s-a acordat atenție incluziunii prin implicarea și acceptarea diversității sociale și culturale, lucrul cu clase eterogene din punct de vedere al învățării și situației socioeconomice, astfel încât educația să se bazeze pe valori democratice și pe participarea în societate. Scopul este de a permite elevilor să-și acceseze în mod eficient învățarea cu motivație, promovând schimbul între colegi și ridicând nivelul competențelor de bază.
În prima zi, am făcut cunoștință cu formatoarea și cu ceilalți participanți din cadrul proiectului, luând parte la activități susținute în grupuri mixte. Totodată, în prima zi am discutat despre gândirea critică și gândirea creative, un subiect deosebit de relevant pentru domeniul matematicii, deoarece un elev care posedă aceste abilități poate rezolva cu ușurință problemele de matematică, poate înțelege orice text la orice materie și conștientizează că nu este necesară memorarea informației. Gândirea critică îl poate ajuta și în viața personală, asimilând informațiile noi și procesându-le în avantajul său. Astfel, gândirea critică și creativă aduc beneficii nenumărate pentru întreaga societate.
A doua zi, am discutat despre tematica gândirii creative și folosirea instrumentelor digitale pentru dezvoltarea creativității. Prin urmare, am discutat despre oportunitățile oferite de către tehnologie în educație și formare, îmbunătățind învățarea și predarea și facilitând colaborarea, inovația și creativitatea. Am discutat și despre abilitatile profesorului modern si rolurile pe care le adoptă in diferite etape ale procesului învățării (expert, mentor, antrenor, facilitator, etc). Mai mult decât atât, am fost împărtiti în mai multe grupuri de lucru și a trebuit să cream o poveste pe care am prezentat-o la final. De asemenea, am discutat despre sensurile multiple ale metacogniției în domeniul educației și am stabilit ce conține o sesiune de debriefing (înțelegere a mecanismelor acțiunii).
Ziua a treia s-a concentrat pe subiectul peer education (educația de la egal la egal) și cum poate fi integrată în educatia elevilor, având rolul de a crea comportamente sănătoase în rândul elevilor.
A patra zi, una dintre cele mai interesante, în opinia mea, s-a axat pe teme precum blended learning, flipped classroom, hybrid si task-based learning-aspecte teoretice si practice, și cum pot fi integrate în sistemul de învățământ actual. Am rămas plăcut surprinsă de informațiile aflate și voi încerca să le aplic la orele de matematică în viitor.
Ultima zi de curs a avut drept scop întâlnirea cu participanții de la alte cursuri ale centrului, prezentări ale școlilor participante, sesiuni de discuții și feedback și, ulterior, înmânarea certificatelor și realizarea chestionarului de evaluare a cursului. Am rămas plăcut impresionată de prezentarea sistemului de învățământ din Belgia, susținută de către un participant la curs. El ne-a povestit că sistemul belgian de învățământ se bazează cu precădere pe activități practice cu elevii, menite să le ofere o pregătire directă pentru diversele situații pe care le vor întâlni ulterior în viața de adult, o abordare la spectrul opus de cea din România.
Participarea la acest curs mi-a întărit convingerea că sistemul de educație românesc ar trebui reformat în întregime astfel încât să urmeze modelul țărilor care folosesc diverse aplicații și metode moderne, specifice erei digitală în care trăim. Temele prezentate și discutate au fost extrem de bine alese, având în vedere că ideile principale s-au axat pe introducerea unor modele educaționale tehnologizate, adaptate unei societăți globalizate. Consider că un profesor de matematică trebuie să fie întotdeauna la curent cu schimbările în materie de tehnologie care apar în domeniul educației și să încerce să le pună în aplicare în folosul elevilor săi. Aplicația pe care, cu siguranță, am folosit-o deja în cadrul orelor de matematică este Goosechase, o platformă online care are rolul de a pune elevii în diverse situații în afara sălii de clasă.
Cred cu tărie că acest curs a fost extraordinar de eficient și voi încerca să adopt metodele analizate în cadrul acestuia, fiindcă, astfel, îmi voi ajuta elevii să se poată adapta cu ușurință cerințelor Uniunii Europene și după terminarea studiilor. De asemenea, cursul a avut rolul de a aduce laolaltă cadre didactice care fac parte din sisteme de învățământ diferite pentru a urma modelele avantajoase existente în fiecare țară europeană și pentru a renunța la părțile deficitare.
Proiectele Erasmus au rolul de a facilita formarea continuă a cadrelor didactice prin activități centrate pe creativitate, echitate, coeziune socială, cetățenie activă, diversitate, valori deosebit de importante în era digitală în care trăim.