(închide)

Drumul unui campion spre podiumurile de aur

 

Am vrut să stau de vorbă mai mult cu Mihai Bratu, pentru a afla „secretele” performanțelor sale, care nu transpar din anunțurile seci ale știrilor înșirate pe burtierele televizoarelor. Sigur, toată lumea se bucură când niște români de-ai noștri se întorc de la diverse concursuri internaționale cu medalii de aur, argint, bronz. Atunci aplaudăm, devenim prieteni unii cu alții pentru că, nu-i așa, avem ceva de sărbătorit, ceva ce ne face mândri. Dar dacă i-am fi văzut pe acești elevi, adolescenți, tineri, într-o emisiune de televiziune anterior câștigării concursurilor, oare câți dintre noi am fi rămas să ascultăm ce spun? Prea puțini, bănuiesc, pentru că ei nu aparțin lumii mondene, nu fac glume îndoielnice, nu folosesc un limbaj în doi peri și, mai ales, nu știu să se plângă de ceva ce le lipsește.

În realitate, nu există secrete ale acestor performanțe deosebite. Acești tineri se folosesc de toate mijloacele pe care le au la îndemână, folosesc fiecare zi pentru a mai adăuga ceva în engramele materiei cenușii, orice problemă îi provoacă să găsească rezolvări, nu vor să piardă timpul. Fiecare zi din calendar este o zi de antrenament, nu neapărat planificat, ci asumat ca făcând parte din firescul lucrurilor.

Modest, rezervat, autocritic

De altfel, lui Mihai Bratu nici nu i se pare că face un lucru deosebit dacă participă la olimpiade internaționale, de unde se întoarce cu medalii de aur și devine cel mai bun participant al României din toate timpurile la olimpiada de lingvistică, de exemplu. Nu medalia în sine îl provoacă, ci problemele propuse și rezolvările pe care le găsește. Cristina Goanță, profesoara de limba română care l-a îndrumat pe Mihai Bratu, în același timp și directoare a Colegiului Național „Tudor Vladimirescu” din Târgu Jiu, spune despre Mihai că nu arborează niciodată o atitudine de învingător, așa cum te-ai aștepta de la un tânăr atât de „galonat” ci, mai degrabă, este foarte rezervat și autocritic atunci când trebuie să aprecieze ceea ce a făcut.
Parcursul lui Mihai Bratu pe „drumul olimpiadelor de știință” a început încă din clasa a cincea, atunci când a participat pentru prima dată la olimpiadele școlare de lingvistică și geografie. La geografie a ajuns mereu până în faza națională. A continuat până în clasa a opta la ambele materii: „Atunci am învățat singur, îmi plăceau subiectele. La liceu am lucrat mai serios”. În 2021 și 2022 a beneficiat, ca și ceilalți colegi din lotul lărgit, de o serie de pregătiri oferite de Vlad Neacșu, fost participant al României la Olimpiada Internațională de Lingvistică. Acesta a și lansat recent la Bookfest, în sprijinul participanților la această competiție, un Ghid de pregătire.

Mihai spune că încă din luna martie a început pregătirile cu antrenorii, profesori la diverse universități din țară și foști olimpici la O.I.L. După faza pe țară s-au ales primii 10% cei mai buni participanți, selectați pentru a participa la Olimpiada Asia Pacific de Lingvistică. Primii zece din acest grup, în ordinea punctajului, au intrat în lotul lărgit pentru Olimpiada Internațională, iar în urma sesiunii de pregătire, au fost aleși doar patru competitori. „În cadrul sesiunii de pregătire, discutam fiecare temă, apoi primeam alte teme pentru acasă. Anul acesta am lucrat și teme noi. Toți ne-am pregătit individual, dar Vlad Neacșu ne-a oferit tuturor din experiența sa”, a mai spus Mihai Bratu. După selecția din luna iunie, Mihai a continuat să se pregătească individual până la competiția internațională care s-a desfășurat la sfârșitul lunii iulie, în Insula Man din Marea Britanie.


Reporter: Cum te-ai pregătit pentru olimpiade? Ai citit mult?
Mihai Bratu: În special manualele, video informative. La lingvistică este important să lucrezi probleme.
Rep.: Crezi că performanța este la îndemâna oricărui elev?
M.B.: Dacă își dorește, cred că da.

Două medalii de aur în doi ani consecutivi la competiții internaționale, trei medalii în același an

După cum se cunoaște, datorită rezultatelor obținute de reprezentanții săi la această competiție, România a ocupat locul 3 în lume, cu trei medalii. Mihai Bratu, elev în clasa a XI-a (de la toamnă, în clasa a XII-a) la Colegiul Național „Tudor Vladimirescu” din Târgu Jiu, a obținut o medalie de aur, Vlad Ștefan Oros, elev în clasa a XI-a la Liceul Teoretic „Grigore Moisil” din Timișoara, a obținut o medalie de argint, iar Nicoleta Dobrică, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Național „Sfântul Sava” din Sector 1, București, a obținut o medalie de bronz. De asemenea, Vlad Oros a obținut din partea juriului internațional premiul special pentru cea mai bună rezolvarea a primei probleme. Odată cu obținerea acestor rezultate, România adaugă doi noi reprezentanți într-o listă a celor mai titrați participanți. Mihai Bratu (aur 2021, aur 2022) devine astfel cel mai bun participant al României din toate timpurile, se arată în comunicatul publicat pe pagina de facebook a Olimpiadei de Lingvistică din România.


Mihai Bratu este pasionat de «a învăța» în sine, niciodată de note

Revenind la unul dintre îndrumătorii săi din primii ani, doamna Cristina Goanță, aceasta spune despre Mihai Bratu că „este un elev pe care orice profesor și l-ar dori nu doar ca model pentru ceilalți elevi, ci și ca inspirație pentru sine. Mereu atent la detalii, extraordinar de inteligent, un prieten pe care te poți baza, Mihai excelează la informatică, fizică, geografie. A avut mereu media 10, firesc pentru un elev pasionat de «a învăța» în sine, niciodată de note. Se pregătește la toate materiile cu pasiune, încredere, adoră să rezolve probleme”. Am aflat de la doamna Goanță (nu de la Mihai, pentru că el nu știe să vorbească despre sine) că „anul acesta școlar i-a pregătit online și pe elevii din clasele V-VIII la Lingvistică, alături de mine, împărtășind din experiența pregătirii de la lot”.
„Ca profesor de limba și literatura română l-am ajutat să aibă încredere în intuiția sa, să creadă că este, așa cum intuisem încă de la început, cel mai bun în acest domeniu. Participă la Lingvistică din clasa a cincea, cele mai importante performanțe obținându-le după ani de muncă. Este fascinat de probleme, gândește extrem de profund și nu își neglijează niciodată pregătirea”, ne-a mai spus Cristina Goanță.
Dar ce este lingvistica? „Lingvistica este o matematică a limbii, un amestec de antic, tradiție și promisiunea unui viitor care va găsi răspunsul la întrebările esențiale în valori păstrate cu ajutorul limbilor, adesea vorbite de comunități foarte mici”.
L-am întrebat pe Mihai dacă va participa și anul viitor la această competiție, având în vedere că termină colegiul și va avea o serie întreagă de examene de susținut. Este sigur că va merge, deoarece are cunoștințele necesare. Pentru viitor, se vede urmând cursurile Facultății de Computer Science (IT) dintr-o țară europeană. Pentru mulți, întrebarea care se pune este: cum îl va ajuta participarea la aceste olimpiade – lingvistică, geografie - în domeniul pe care și l-a ales? „Mă ajută, sunt obișnuit cu un volum de muncă mare și voi găsi mai ușor de lucru într-un anumit domeniu, unde se cer astfel de cunoștințe”, spune Mihai.

Familia, cealaltă componentă a performanței

Dacă pentru Colegiul Național Tudor Vladimirescu Mihai Bratu este o certitudine a sloganului școlii – „Performanța este tradiția noastră!” -, nu trebuie să omitem componenta care stă la baza performanțelor unui olimpic, anume familia. Ca și în cazul sportivilor de performanță, familia are un rol decisiv în modelarea viitorului campion, în orientarea sa spre studiu și în definirea sa ca personalitate. Evident că Mihai a avut modele în familie, în părinții săi. Aceștia sunt istorici de formație și, la rândul lor, personalități bine cunoscute în mediul cultural din Târgu Jiu, ambii manageri a două instituții de mare importanță pentru urbea noastră: Biblioteca Județeană Gorj „Christian Tell”, manager Olimpia Bratu și Școala Populară de Arte Târgu Jiu, manager Alexandru Bratu. Ei nu numai că l-au susținut, dar au fost mereu alături de el la propriu, trăind deopotrivă emoțiile în așteptarea rezultatelor, mai ales că, așa cum spuneam la început, Mihai este deosebit de modest și autocritic cu rezultatele sale.
L-am întrebat pe Mihai și despre planurile de vacanță, după un efort atât de prelungit. Surprinzător, planurile sale merg mai puțin în zona recreerii, care nu este exclusă, dar care este mai puțin importantă decât alegerea facultăților din UE la care va aplica în clasa a XII-a. La un moment dat, în cursul discuției noastre, l-am întrebat dacă nu este tentat de a petrece timp cu prietenii în oraș, până noaptea târziu sau prin cluburi. Mi-a răspuns foarte clar că acestea nu sunt niște opțiuni pentru el, iar cercul lui de prieteni cuprinde tineri cu preocupări comune cu ale sale.


Ca o consecință a acestei abordări a studiului deosebit de mature, palmaresul ultimilor doi ani pentru Mihai Bratu cuprinde:
Medalie de Aur la Olimpiada Internațională de Lingvistică, ediția 2022;
Medalie de Argint, ediția 2022, la Asia Pacific Linguistics Olympiad;
Medalie de Argint la Olimpiada Internațională de Geografie, ediția 2022;
Medalie de Aur la Olimpiada Internațională de Lingvistică, ediția 2021;
Medalie de Bronz, ediția 2021, la Asia Pacific Linguistics Olympiad
Medalie la Olimpiada Națională de Informatică, ediția 2021.
Mult succes în continuare, Mihai!

Galerie foto




Vizualizări: 856

Trimite pe WhatsApp

Citește și:

Călător în Oltenia

Olteni de poveste