CNTV într-o abordare Erasmus + a fenomenului de bullying cu ajutorul roboticii
Colegiul Național ”Tudor Vladimirescu ” a fost reprezentat de doamnele profesoare Teodora Dragotă și Gabriela Nodea, în perioada 1-6 noiembrie 2021, la prima activiate de mobilitate LLT a proiectului Erasmus+ ”Robotics as a tool to prevent bullying” nr.ref.2020-1-SE01-KA229-077805_2, în instituția parteneră Kuressaare Gümnaasium, regiunea Saaarema, Estonia, aflată pe o frumoasă insulă în care soarele răsare de după zidurile castelului Kuressaare și se reflectă în apele Mării Baltice.
Activitățile au cuprins prezentări ale școlilor partenere și ale practicilor pe care acestea le folosesc în prevenirea și stăpânirea fenomenului de bullying:
Agrupamento de Escolas da Batalha (Portugalia)
Kuressaare Gümnaasium (Estonia)
Colegiul Național ”Tudor Vladimirescu” (România)
Storåskolan (Suedia)
OSNOVNA SOLA BREG (Slovenia)
Manisa Fen Lisesi (Turcia)
Pentru Colegiul Național ”Tudor Vladimirescu” a fost prezentată activitatea școlară și extrașcolară, precum și activitatea derulată în cadrul proiectului. A fost evidențiată principala realizare a proiectului de până acum: dispozitivul cu recunoastere vocală: ”Blink-blink Bully” (Psiholog de buzunar) creat de elevul Vlad Alexandru Pătrulescu (clasa a XI-a A), care stabilește pe baza unui chestionar profilul de posibil agresat sau agresor al celui chestionat.
Acest dispozitiv, premiat în cadrul proiectului, a fost prezentat și la „Târgul Regional de Științe și Tehnologie Code Kids FEST (R)EVOLUȚIE 2021”.
O frumoasă coincidență a făcut ca profesorii coordonatori să fie prezenți în ziua de 5 noiembrie la „Târgul de Robotică ROBOTEX INTERNATIONAL 2021”, Talinn-Estonia, de unde au transmis salutul lor și speranța ca anul viitor pasionații de robotică din județul Gorj să fie prezenți la acest festival internațional de robotică.
Materialele realizate în cadrul proiectului de către echipele celor șase țări partenere pot fi accesate pe website-ul proiectului: https://os-breg.si/ratab/.
Activitatea a însemnat și jocuri de rol despre tipurile de bullying: fizic, cyber și verbal,dar și o frumoasă și plină de exemple de urmat incursiune în sistemul de învățământ estonian.
Am remarcat că elevii nu purtau mască la școală, dar acest lucru se întâmpla și pentru că se testau (singuri, urmărind indicațiile dintr-un filmuleț, asistați de profesori) de trei ori pe săptămână.
Sunt impresionante atât deschiderea spre activități practice, foarte multe dintre ele desfășurându-se în aer liber, cât și faptul că școala este văzută ca un loc unde elevii și profesorii sunt sprijiniți în a desfășura activități într-un spațiu cât mai prietenos, apropiat de cel de acasă.
Am fost în vizită și la muzeul Mihkli, ce pune în valoare tradițiile și viața rurală estoniană a însemnat, de fapt, învățarea prin descoperire, prin sarcini de rezolvat pentru profesorii oaspeți.
Elevii coordonatori ai clubului de Robotică din școala parteneră au dat spre rezolvare task-uri profesorilor participanți, folosind roboții creați de ei. Profesorii au rezolvat, în echipe, sarcinile de lucru, iar elevii au jurizat.Cu surprindere am descoperit că, în ziua de joi, 4 noiembrie, toți elevii școlii erau prezenți în oraș pentru activități de curățenie, sport în aer liber, utilizarea codurilor QR în orientare, etc. Cu ocazia vizitei la Centrului de Tineret, profesorii participanți au discutat și desfășurat o activitate practică de creare a unor situații de bullying, cu soluții și reprezentare grafică a acestora.
Începând cu vârsta de 7 ani și până la 26 de ani, tinerii pot participa la activități în cadrul Clubului de tineret: șah, instrumente muzicale, robotica, etc. Este un loc unde se pot propune activități, iar fondurile de la primărie susțin generos dotarea acestor cluburi.
Activitatea din orașul Kurassaare s-a încheiat prin analiza etapelor proiectului și înmânarea certificatelor.
Suntem siguri că acest proiect va fi un câștig pentru profesorii și elevii Colegiului Național ”Tudor Vladimirescu”, care vor beneficia de un schimb valoros de bune practici în domeniul roboticii și al gestionării situațiilor de bullying. Pentru profesorii participanți, lecția estoniană este aceea unei țări mici, dar cu oameni ambițioși și cu un spirit comunitar dezvoltat, în care libertatea a însemnat o mare grijă și responsabilitate față de țară.
Autori articol: Profesori coordonatori Teodora Dragotă și Gabriela Nodea